Svensk akutsjukvård ..

.. tycker jag fungerar alldeles utmärkt. Använde mig av den i fredags. Hade haft ganska ont i magen och kräkts några dagar, lite feber runt 38 grader. Så jag ringde min vårdcentral fredag morgon och fick en tid några timmar senare.

Ordnade katt- och hundvakt och skjuts – hade tagit lite morfin för smärtan så jag var inte helt körduglig.

ambulanceVäninna Elisabet skjutsade mig, vi blev invisade på ett särskilt rum utan att behöva sitta i väntrum. Sköterska kom nästan direkt och började sätta nålar. Doktor ganska snabbt efter. Doktorn kom fram till att jag inte var ett fall för dem utan skulle till kirurgakuten i Ystad. Ambulanstransport ordnades efter att jag fått isatt vätskadropp och iv morfin. Superpersonal i ambulansen. Kom in direkt på ett rum i Ystad. Sköterska kom direkt och tog massor av blodprover, satte ytterligare en nål.

Fick vänta en stund på doktorn – hörde i mellantiden att blåljusambulanser kom – men hon dök upp ganska snabbt, ställde frågor och beställde buköversikt röntgen. Efter en liten stund hämtades jag till röntgen och skjutsades tillbaka till rummet.

Lite väntan och så kom nattdoktorn som konstaterat att jag hade magsår, fanns en förändring på röntgen. Fick första dosen medicin intravenöst och utskrivet rejäl dos omeprazol att ta de närmaste 4 veckorna och sedan kommer jag att få kallelse till gastroskopi. Och ett gäng tabletter med mig hem tills jag kunde ta mig till ett apotek. Skjuts hem av god vän och tillbaka 00.30.

Jag är supernöjd med vår akutsjukvård! Kände mig hela tiden väldigt omhändertagen.

Det här inlägget postades i Hälsa och relaterat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

