Och jag som sa….

I över ett år läste jag om Charente Maritime, det område vid Franska Atlantkusten som vi sett ut som ”vårt”. Jag läste om solrosfält, vinodlingar och böljande landskap. Sen hamnade vi i Vienne som ligger öster om och längre in i landet. Jag sa förväl till nära och kära med orden: Ja rapsfälten på våren är nog det  jag kommer att sakna mest, men jag får ju solrosfälten istället! Efter mer än 40 år som guide brukar jag vara bra på att informera mig själv och andra. Till den grad att kära väninnor blir smått galna när vi åker på bilfärd. Det räcker med en tur till Kåseberga för att köpa sill och jag berättar genast om Österlen och byarna. De sover så gott…. för detta har de hört förr.

Där vi bor nu finns varken solros – eller vinodlingar! Däremot massor av rapsfält! Och de har precis börjat blomma! Jag skrev tidigare att förvirringens tid inte infunnit sig, men detta är nästan för bra. Nu är det inte bara engelskt utan även skånskt inpå knutarna!

I morgon skall jag köra till posten och ha en liten fransk pratstund med postfröken. Bara för att räta ut begreppen. Förresten, raps heter Colza på franska. Rapeseed eller canola på engelska.

Vi har små gröna grodor i trädgården, grannen har en liten damm och grodkonserterna har börjat. Små rara ödlor kryper fram ur vrårna och kisar mot solen. En tusenfoting ville ha sällskap och försökte krypa ner i min säng. Lite nattmat? För mig eller hen?

Mest spännande är våra söta blå snickarbi!  Se artikel på FB! Natten är sammetslen och ugglorna sveper ljudlöst över våra huvuden. Bonne nuit a tous!

carpenter beemer rapsfält  Rapsfält i blom

 

 

 

Det här inlägget postades i Djur och natur, Flytten til Frankrike, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Och jag som sa….

  1. gustavolsson2014 skriver:

    Gillar er blogg!🙂

Kommentera

