Att leva min dröm eller drömmer jag??

Några tankar en ljummen gråmulen morgon. Jag drömde om att flytta till Frankrike och nu är jag här, eller?? Rolf, du som hjälpte oss att köra ner bohaget, visst körde vi till Frankrike? Jag längtade efter att ta upp franskan som legat i träda några år, gå på marknaden med min korg, bli kallad Madame, ta en café au lait på hörnan och bara lyssna på ”gubbarna”.

Jo, jag vet var jag är, förvirringens tid har ännu inte infunnit sig. I den lilla, lilla byn Bonnivet, 1,2 km från den lite större byn Joussé, 8 km från Usson där Postkontoret och bankomaten finns, 14 km från Intermarché där jag handlar för det mesta. Men Frankrike?? Om ni har fått snigelpost  från mig så är det glädjefnatt över att få träna Solkungens språk…. postfröken pratar mycket och gärna och vill veta allt om familj och vänner. Har jätterara grannar, från ”the Empire”, vi dricker Ale, som vår käre husvärd skickade hit med några andra englesmän med sommarhus i närheten.  Några bönder passerar förbi med traktorn och ropar Bonjour och är borta innan jag hinner svara. Intermarché med tillhörande café är mötesplats för de engelskspråkiga och de är många!

Vi har tittat på hus visade av engelska mäklare, Herr Mullvad (Mr Mole), Herr Kram (Mr Hug) och Herr Sötnos (Mr. Sweetman) och det var bara Herr Mullvad som var franskspråkig för han kom hit som 12-åring med sina föräldrar. De flesta husägare som vi besökt är också från andra sidan kanalen. I en annan liten by i närheten ligger ”The green man Inn” pub med beer and music. Gissa vilka som sitter där? Ville gärna vara med i en trädgårdsförening, finns bara en inom rimligt avstånd. Helt rätt; The garden group of Civray! Inte en Madame så långt ögat når!

Utflykten söderut tog oss till Chalais, en underbar liten stad i vars närhet vi tänker slå ner våra bopålar så småningom. Kaffetörstiga parkerade vi och gick runt hörnet. ” The green parrot”, bokcafé, stod det på skylten. Vi tittade oss omkring; en fransk restaurang, men vi ville inte äta, en hamburgerbar, nej tack. Så det blev thé och scones. Underbart gott men…

Marknaden då? Ja än så länge är den liten, det har ju varit vinter även här. Fiskbilarna och grönsaksstånden är väldigt franska, konstgjorda blommor säljs av en engelsman och likaså tyger, kort, souvenirer och hembakat.

Men jag klagar inte, tro inte det! Ni som fick julkort där det stod Merry Christmas i stället för Joyeux Noel, hittade dem på julmarknaden innan jag lärt mig kolla språket.

I vilket fall som helst, Frankrike eller halva kungadömet England, det är det bästa vi gjort! Och vi lever vår dröm och fortsätter drömma om pastis, ostron och Madame et Monsieur!

Never give up! It´s just around the corner!  La France, les huitres, la baguette, je les aime!

Good MorningBonjour

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Resor och utflykter, Saxat, aktuellt, Trädgård och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

