Venlafaxin – utsättningssymtom

Vill börja med att säga att Venlafaxin kan vara väldigt bra när man mår dåligt. Men alla bör vara medvetna om vad som kan hända när man vill sluta.

medicinVenlafaxin är en kemisk förening med antidepressiv verkan tillhörande kategorin SNRI. Ämnet tillhandahålls i Sverige under namnet Efexor, Venlafaxin Mylan med flera.
 Medicinen sägs fungera genom att hämma återupptaget av signalsubstanserna noradrenalin och serotonin. 
Idag är venlafaxin ett av de 10 mest sålda läkemedlen mot depression i hela världen. I USA skrevs det ut runt 20 miljoner recept på läkemedlet bara under 2007. 

 

För några år sedan råkade jag ut för en händelse som fick mig att må psykiskt väldigt dåligt. Kontaktade vården och fick utskrivet Venlafaxin. Och jag blev snabbt bättre, men hamnade som i en bubbla – helt avtrubbad på alla former av känslor, men då var det skönt. Tog 70 mg per dag, som är en låg dos.

Beslutade mig 2015 för att fasa ut medicinen, halverande långsamt dosen under en cirka 2 månaders period till 37,5 mg – den lägsta dosen. Hade tabletter och började dela dem, först halva, sedan fjärdedelar. Och så i onsdags (för 4 dagar sedan) tog jag min sista fjärdedel. Efter över 5 månaders nertrappning. Visste att man måste ta det långsamt.

Fram till dess gick det väl ganska bra, men dagen efter sista fjärdedelen kom symtomen – yrsel, ”dimhörsel”, och inte minst känslan av blixtar inuti huvudet (brain zaps), en känsla av att hjärnan inte ”hinner med” vid rörelser. Det finns många olika symtom när man slutar med medicinen men detta är de jag råkat ut för.

Så det som är positivt – känslor har kommit tillbaka!

Det finns mycket kring detta på olika forum, sök på Venlafaxin utsättningssymtom. Tack och lov för internet och sådan här information! Symtomen är så underliga så jag vet inte vad man skulle tro om det inte fanns information.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Till sommaren skall väl alla pusselbitar fallit på plats

Det här inlägget postades i Hälsa och relaterat och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

