Ja, jag vill leva jag vill dö på JORDEN – ändring nationalsång

Går det inte alldeles för långt nu? Textändring i vår nationalsång till ”ja, jag vill leva, jag vill dö på jorden”. Var annars???? Det kommer det ena efter det andra som jag bara tycker är så dumt! Inga pepparkaksgubbar i luciatåg, ändringar i Pippi Långstrump och Kalle Ankas jul m m. Allt för någon sorts korrekthet mot andra nationaliteter i landet. Lever man i Sverige får man väl anpassa sig till svenska seder och bruk, som man får göra på andra ställen.

not

Olika svenska visor översätts också till arabiska och hebreiska i samband med Melodifestivalen och sänds på SVT. Måste vara ganska svårt eftersom kulturskillnader måste göra att de blir ganska obegripliga. Tänk på Små Grodorna! Så går vi runt en enebärsbuske!

Nationalsången är i andra delar inte helt aktuell, som t ex ”tronar på minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög över jorden”, men låt den vara ifred. Men vaddå – på jorden? Jag har själv bott utomlands i omgångar och inte kunde jag i England kräva att det skall vara God Save Swedén (accent för rim på The Queen). Spanska nationalsången har ingen text så inte mycket att ändra på.

Det finns ett gammalt ordspråk Ta seden dit man kommer och det får man göra i andra länder, så varför inte här?

Bäst att lägga till att jag inte är rasist, nazist eller flyktingfientlig!

 

Det här inlägget postades i Om oss och våra tankar, Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

