Att flytta utomlands, förberedelser och annat

Fyra månader kändes i det ögonblicket som en evighet. En sommarfest stod för dörren, vi hade två ”nolledagar” att fira och vi bjöd in de nya husägarna så de fick en chans att träffa alla grannar och vänner som kan vara bra kontakter i framtiden. En liten skur gjorde att gästerna fick tränga ihop sig i brygghuset vilket var ett utmärkt sätt att mingla. Vi är ju annars lite försiktiga av oss, vi nordbor. Kvällen blev jättelyckad och det kändes som ett bra avslut för vår del.

Jag började så smått sortera i källaren (fyra generationers samlingar…). Trots flera dagars röjning märktes det knappt. September försvann med resor i jobbet. Vi hade bokat in oss på en fem-dagars tur till Bordeaux i början av oktober, för att titta på omgivningarna och hitta ett hus att hyra. Vi bestämde att hyra första året för att på det viset kunna se var vi egentligen ville bosätta oss. Åsikterna gick isär, blixt och dunder, som tur var snabbt övergående (inte väder utan temperament) vilket gjorde att dag fyra dagar kom och gick och  fortfarande inget hus. Vi tog en fika och körde lite brainstorming. I början av husletandet på nätet hade vi båda tittat på Papillon immobilier, en mäklare i området. Kanske fanns det någon som inte fick sitt hus sålt och ville hyra ut? Vi ringde och fick napp! Det var sent på dagen och vi tackade ja utan att ha sett huset. På kvällen kontaktade  vi ägaren i England och det kändes precis lika bra som med försäljningen hemma.  Vi åkte hem med frid i själen.

Kära väninnor hjälpte till att sortera, köra till tippen, lämna till loppis, till försäljning och lite smått och gott skickades till barnen. Vi gjorde listor; adressändring, avsluta försäkringar, säga upp avtal el, vatten, sophämtning mm. Vi beslöt oss för att bara ta med det allra nödvändigaste.  Det var som att sortera livet. Äntligen släppte jag generationerna bakåt. Kanske dags när jag precis fyllt 70? Att få bestämma vilka möbler jag vill ha, att få köpa nya bestick, bara en sådan sak!  OBS! Jag klagar inte, men att ärva ett hus där allting finns gör att man blir lite lat. Att rensa kan man göra sen. Vilket är flexibelt och brukar resultera i en ”dödstädning” med jämna mellanrum.

Kostnader för flytt varierar väldigt. Det är också svårt att veta hur många kubikmeter det blir när man är färdigpackad.  Jag begärde offerter från massor av transportföretag. De som kändes mest  seriösa och bra var http://www.packbud.com. De var snabba att svara på alla frågor och kom själva med olika förslag. I slutänden hyrde vi släp och körde först en last och sedan hyrde vi en liten flyttbil och med hjälp av goda vänner körde vi ner det sista och de tog bilen tillbaks till Sverige. Kostnaderna för vår flytt hamnade runt 60.000, inklusive vår egen bil och övernattningar på vägen ner. Det är ungefär samma pris som vi fått offererat (för ca 40 m3, det allra nödvändigaste….) . Men det kändes bättre att ha full koll.

Men innan dagen D och det definitiva avsked av hus och grannar var det mycket mer som skulle hinnas med…..

Det här inlägget postades i Flytten til Frankrike och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s