Längesedan

Oj så länge sedan vi skrev på bloggen, måste bli bättring. Det har hänt ganska mycket i mellantiden både för mig och Ewa.

Det är nu mer än ett år sedan jag opererades för lungcancer och jag mår hur bra som helst. Går fortfarande på kontroller var sjätte månad. Det finns några små fläckar på lungorna – har glömt att fråga hur många och vilken lunga – det kan vara ofarligt men kan också vara cancer. De är små, och har inte vuxit på ett halvår. Jag hade tur som fick denna cancerform från början eftersom den växer långsamt.

Är inte orolig utan tar dagarna mer som de kommer. Med en stor skillnad, kan verkligen njuta av det lilla här i tillvaron och ser världen på ett annorlunda, mer positivt sätt. Och tar vara på tiden! Gillar livet, helt enkelt.

Vill så gärna dela med mig av detta – att cancer inte måste vara en dödsdom. Man kan bli botad, många blir det. Ju tidigare den upptäcks desto bättre chans.

Jag har varit rökare men slutade för 13 år sedan och den lungcancer jag fick är en sort som även icke-rökare kan råka ut för.

Jag kom till vårdcentral för att jag hade en jobbig hosta (helt orelaterat till cancern!) och ville ha hostdämpare. De skickade mig, för säkerhets skull, till röntgen. Så, rökare eller inte, vid hosta, förändrad andning eller annat lungproblem – kontakta vården.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

