Bronkoalveolärt carcionoma – Lungcancer

Så där ja! Äntligen är jag inne på bloggen igen. Och nu skall det bli bättring.

lungaI november blev jag opererad för lungcancer. Har känt till att jag hade en knuta i lungan i cirka 2 år före operationen. Den upptäcktes av en slump och fortfarande när jag blev opererad hade jag inga symtom. Fick borttaget övre högra lungloben och det gick ganska smärtfritt (med narkos och morfin). Opererades en måndag eftermiddag och åkte hem på torsdagen. Dagen efter var jag ute på en ganska lång promenad med hundarna, sakta och med andningspauser.

Min cancer var (OBS var..!!) en icke-småcellig cancer och den stod stilla och växte inte under 2 år. När den väl började växa fick jag operationstid ganska snabbt.

Knutan – elakartad cancer – satt mitt i övre högra loben och hela loben har tagits bort och det fanns ingen spridning till lymfkörtlar så jag får varken cellgifter eller strålning. Med ytterligare lite tur är jag botad.

Nu kommer jag att gå på ganska täta kontroller under tre års tid och det känns bra att de inte bara släpper mig.

I mitten av januari fick jag tillbaka min normala energi och har varit bra i farten sedan dess. De första två månaderna gjorde jag inte så mycket mer än cirka 2-3 timmars promenader.

Idag har jag varit med hundarna på en riktigt långpromenad – strand, nationalpark och skog. Nedan bild från stranden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tänker återkomma med biten om cancer eftersom det finns många som känner igen sig.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Hälsa och relaterat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

