Skånetrafiken och jag

Från Simrishamn har vi bra förbindelser till Malmö med tåg. Extra bra är det med stationerna i Malmö, Hyllie och Triangeln. Det förenklar och man slipper ta bilen med krånglig parkering och snoende i gatorna. Normalt sett alltså. I går skulle jag ut och åka tåg. Skulle vara i Malmö kl. 18.00 och en avgång 15.49 med ankomst 17.21 passade utmärkt. Tog mina två Jojokort och kom till stationen med god marginal. Köpa biljett i automaten gick inte. I resecentrum satt två rara ungdomar, en ny tjej och en ung man som skulle visa. Klagade min nöd och bad att få köpa biljett, tiden krympte. Då fick jag veta att båda jojokorten gått ut! Det står ingen utgångsdatum någonstans. Jag åkte i februari senast och då fungerade de. Bad att få nytt kort och att de skulle flytta över pengar som fanns på korten. Men nej, det gick inte. Alternativet var att köpa nytt kort, dvs. ladda med 220:- vilket kändes fel då det fanns nästan 400:- på de båda korten. I samma ögonblick gick tåget……….

Köpa biljett ombord kan man inte heller. Borda tåget utan giltlig biljett betyder böter. Appen har jag inte laddat ner men det skall göras idag. Jag åkte hem, ringde Skånetrafiken och fick veta att det endast är på de stora resecentra som de kan lägga över pengar från utgånget kort till nytt. Närmsta sådant finns i Malmö. – Du kan skicka in korten – fick jag veta – om du inte vill åka in själv! -. Tillbaks till stationen, köpa och ladda nytt kort, hoppa på nästa tåg, fixa omladdning i Malmö och komma 30 min försent till inbokat arrangemang. Ibland känns Simrishamn väldigt långt borta……….

Nåja kvällen blev trevlig, se nytt inlägg.

 

 

Det här inlägget postades i Resor och utflykter, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

