Lax och citronsås

Köpte en laxsida igår som är tänkt som middag i morgon när familjen kommer. Har lagat den i ugnen till 58 grader (kryddade med salt, peppar, lite citronsaft och lite honung) så gick den upp ett par grader till utanför ugnen och oj, så perfekt den blev. Den skall jag ha kall i morgon. Så skulle jag förbereda lite sås och bestämde mig för enklast tänkbara – men väldigt goda – citronsåsen.

lemonsauceMan tar grädde, jag använde matlagningsgrädde (3 dl), lite creme fraiche (ca 1,5 dl), citronskal, citronsaft, salt, peppar och lite fiskbuljongtärning. Man bara rör ihop den och låter den koka upp. Så hällde jag i lite saffran också för framför allt färgens skull – smaken är ju inte heller fel. Så nu har jag en knallgul, god citronsås.

Det vita i bilden är inte någon hemlig ingrediens, utan lysröret som speglar sig!

Så i morgon behöver jag bara koka lite potatis och göra lite sallad. Vill inte gärna tillbringa för mycket tid i köket när familjen är här.

Vi skall både julpyssla och fira äldsta barnbarnet som fyller 14 år. På söndag har hon önskat tacos och den röran har jag också gjort i förväg. Hennes paket skall packas in när jag hittar tejpen – och så behöver jag städa lite mer. Och upp med lite adventsstakar. Dvs någorlunda under kontroll.

Tror jag skall lösa städningen via datorn. Jag lägger upp en ny Mapp och kallar den för ”Stöket i huset”. Sedan högerklickar jag på Mappen och trycker Ta bort. Då frågar datorn om jag vill ta bort ”Stöket i huset” och jag svarar JAAAA!

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

