Kronofogden beslagtar djur

Hur i hela fridens tänker man? Hur kan sådant här hända?

Kronofogden i Kristianstad har beslagtagit hundar för att sälja på auktion. Det här är ju inte klokt! Stackars djur! Hur kan man ens komma på en sådan idé? Man tänker alltså sälja djur till högstbjudande, dvs vem som helst – var finns tanken kring djuret? Som förlorar sin familj, som inte kan förstå vad som händer. Jag blir bara så upprörd!

Kronofogdemyndigheten lär ha sagt i en intervju att man BARA ibland mäter ut djur, men då skall de ha ett högt värde annars är det inte intressant!! Vilket maktmissbruk på ett oskyldigt djurs bekostnad.

Det finns namninsamlingar för att protestera mot detta på Facebook och www.skrivaunder.com

Mattes älskling

Mattes älskling

Skulle någon – Kronofogde eller annan – försöka ta min hund så skulle det bli över min döda kropp. Någon som skulle auktionera ut henne till högstbjudande! Så absolut horribelt!

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Kronofogden beslagtar djur

  1. Lisette Lood skriver:

    Hejsan. Jag heter Lisette Lood och det är mina hundar som blivit utmätta. De utmätte inte bara mina fem valpar utan även min dotters hund som hon har haft sedan han föddes hos oss. Han är 3.5 år gammal. Men eftersom min dotter var fem år när hon fick honom så stod han i mitt namn. Igår den 29/11 så gav äntligen kronofogden med sig och utmätningen på valparna är struken men utmätningen på Billy står kvar. Så nu slåss vi för att Billy inte ska vara utmätt och för att vi ska få till ett prejudikat så att detta aldrig någonsin kan hända någon mer i Sverige. Tack för stödet. Skriv gärna under namnlistan och gå med i facebook gruppen för att hålla er uppdaterade.

    Mvh Lisette Lood

  2. Vilhelmína Ragnarsdóttir Bjarnarson skriver:

    Kronofogden är en TOTAL samvetslös ”myndighet” Regeringen med SKK, SBK, och Jordbruksverket borde komma fram till en LAG som FÖRBJUDER att ta LEVANDE varelser i utmätning. Detta är i allra högsta grad DJURMISSHANDEL !!!!!!!!!

  3. Piretto skriver:

    Jag håller med om att det måste bli ett förbud mot att beslagta djur, möjligtvis kan jag tänka mig att en vinstrik travhäst är en annan sak, folk brukar inte köpa hästar och ha dem på balkongen.
    Men det är lite generaliserande att dra en hel myndighet över samma kam. Många kronofogdar har uttalat att detta inte är normalt och misstycker i agerandet.
    Det som måste stoppas inte bara på Kronofogdemyndigheten utan även på alla myndigheter är de tjänstemän som ägnar sig åt maktmissbruk gentemot vanliga människor.
    Liknande övergrepp och godtyckliga handhavanden sker överallt i samhället utan att den skyldige någonsin får ta ansvar för sina misstag. Och de vanliga människorna har vanligen inte en chans eller ork att processa mot en myndighet.
    Bra att de backade. Jag tror också att en viss tjänstekvinna har fått sina fiskar varma efter denna massiva protest från svenska folket.
    Hoppas verkligen att ni lyckas med att få igenom ett prejudikat i den här frågan.

    • Det finns mycket massmissbruk, absolut! Ser en del av detta i samband med brottsofferarbete där den lilla människan inte har en chans mot myndigheterna, det finns mycket att kämpa för.

      • Vilhelmína Ragnarsdóttir Bjarnarson skriver:

        Vare sig det gäller meriterad hund, katt ja vilket djur som helst SÅ borde det vara FÖRBUD att ta utmätningar på dom. Talar vi sen om ”vinstrik travhäst” då måste det väl finnas ägare som har en bil av något värde eller något annat ! Som sagt DÖDA ting. Tavlor m.m.

      • Piretto skriver:

        Tja, fast bilarna skriver de väl på barnen och tavlorna äger frun, så jo, det är ju enklare att sätta regeln vid döda ting, men jag vet hästägare som knappt klappat ”sin egen” häst. Så där kan jag tycka att det kan finnas skäl att mäta ut den.
        Å andra sidan kanske det lönade sig bättre för dem att mäta ut eventuella vinster, vilket i sin tur förmodligen skulle göra att hästägaren själv sålde hästen om de inte tjänar pengar på den. Tyvärr är det många travhästar som överges och slaktas när de inte presterar längre, det hjälper inte om dom sprungit in miljoner åt ägarna. Vad jag vill komma till är att det i en hel del fall inte finns mycket känslor för hästen som individ. Det blir ju en helt annan sak om det är en privathäst som på sätt och vis är ett sällskapsdjur.
        Jag vet också hunduppfödare – även om dom inte är många – som inte lever med sina hundar, de står uppstallade i boxar hela livet som boskap och plockas ut när det ska meriteras eller göras något, sedan står de där i sina boxar och rastgårdar igen hela livet. De har aldrig sett insidan på ett hus, deltagit i familjelivet, eller legat i soffan eller tiggt vid köksbordet. Inte mycket till hundliv och inte mycket känslor där heller för hunden som individ. I sådana fall kanske en utmätt hund faktiskt får ett bättre liv?
        I stort är jag med dig, dock inte helt enig vart gränsen ska dras, för mig kan det finnas giltiga undantag.
        Men maktmissbrukande tjänstemän borde det finnas regler för.

      • Vilhelmína Ragnarsdóttir Bjarnarson skriver:

        Där kan jag ”inte” helt hålla med om. De som köper djur måste ta ansvar för djuret. Häst , svin eller hund och katt t.e.x. OM något djur far illa så borde omgivningen ANMÄLA det till både Polis, Jordbruksverket eller närmaste Djurambulans. Jag tror inte att Kronofogden är intresserad av vanvårdade djur. Och när det gäller travhästar som har sprungit in mycket med pengar till sina ägare, då tycker jag att de kan mycket väl säljas som sällskapsdjur. Ja det är hemskt tanke att veta att djur far illa 😦 Men ang. bilar så är det numera förbjudet att skriva dom på sina barn.
        Varma hälsningar
        Vilhelmina

  4. Frances skriver:

    Jag har skulder hos Kronofogden och de har nu, innan jag fått informationen, börjat dra från mitt betalkonto på banken. Hemma har jag två renrasiga hundar men de är lite äldre, 9 & 10 år, samt tre kattor. Är jätterädd att de ska anses säljbara😦

    • Vilhelmína Ragnarsdóttir Bjarnarson skriver:

      Snälla Frances Det är just DETTA som vi slåss för. Ingen går säker när det gäller Kronofogden med sina sällskapsdjur ! Detta hände en ung familj i Kristianstads kommun. Men den unga kvinnan gick i strid emot dom via facebook. De har varit i TV 4 Skåne m.m. Därför har vi startat denna grupp emot Kronofogden. Vi har fått över 5000 namn. Vi hoppas på lagändring, åtminstone när det gäller sällskapsdjur. ALLA kan hamna i denna situation (t.o.m regerings medlemmar). Gudarna skall veta hur många djur de har tagit och folk blivit totalt handlingsförlamad och förstörda. Men denna unga tjej hade kurage att gå emot dom. De hade betalt regelbundet i 1,5 år varje mån. när de stövlade in till dom. Ärendet är inte slut. De hade gjort utmätning på deras unga dotters hund som är 3,5 år (hunden) men där klev morfar in och köpte loss den från dom. Om hunden vistas hos dom och sin lilla vän, ja då tar de honom och där fortsätter historien. Så det kämpar vi emot. ÄVEN om morfar står som ägare, då får den inte vistas på deras tomt och där är de beredda att ligga på lur och ta flickans hund. Man tänker bara på hur barnsjälen skulle ta det. Hemska tanke. Men jag svårt att tro att de tar Dina hundar. Fast man vet jo aldrig vad de gör. Jag har även varit hos Kronofogden och haft renrasiga hundar och det hände aldrig något. Man kunde bara inte i sin vildaste fantasi inbilla sig att de skulle ta sällskapsdjur. De är jo del av FAMILJEN ! Men detta skall vi sätta stopp för ! Med många röster så måste det bli lagändring. Vi kommer att koppla in SKK, SBK (SBK Skåne är redan inne) och Jordbruksverket. Men helt ärligt så tror jag att Du kan vara lugn. Men som sagt mängden av namn betyder mycket. Men som sagt då tror jag att de inte tar så pass gamla vovvar som Dina. De är nog inte av värde för någon förutom Dig. Snälla ta det bara lugnt och ha en fin Jul med Dina djur.
      Kram
      Vilhelmina

      • Frances Nyborg skriver:

        Tack! Jag tror inte heller de är intresserade av mina hindar men man vet ju aldrig. En är iaf helt säker för han är kastrerad och ingen utställningshund och den andre är älst så jag håller tummen.
        Har skrivit på alla namnlistor jag hittat och hittar om detta och håller tummen riktigt hårt att även denna familj ska få sina bebisar tillbaka.
        Kram och God Jul och Gott Nytt, sämre kan det inte gärna bli.

      • Vilhelmína Ragnarsdóttir Bjarnarson skriver:

        Ja jag tror att Du kan vara helt lugn. För under tiden som jag var hos KFM hade jag valpar och jag har även kennelnamn. Jag har haft uppfödning av Belgisk Schäfer (vallhund) Groenendael, Eng. Choker Spaniel, och även haft mycket att göra med Pyreneér Mounten Dog (ägt själv 3 st.) och så en kull av Powder Puff. Och är även instruktör av den ”gamla sorten” Så man kan lite av olika raser😉 Nu har jag två gamla damer här. En Powder Puff och en Kungspudel (två kenneldamer som jag har tagit hand om från en väninna till mig).
        Så Du kan säkert fira lugn jul.
        Många Kramar till Dig, Dina vovvar och katter❤

Kommentera

