Ugnsbakade äpplen

Väldigt enkelt och jättegott! Detta var bland de första äpplerecepten jag lärde mig när jag som ung bodde i Frankrike. Fortfarande lika got!

Jag har ett gammalt äppleträd med Cox Pomona äpplen, stora, saftiga och tunnskaliga, men det går bra med de flesta sorter.

Beräkna ett äpple per person alt. två om de är mindre. Kärna ur äpplena och ställ dem i en form eller på en plåt. Pricka skalet med en gaffel.  Lägg 1 msk smör och 1 msk socker i hålet i mitten. Pudra över kanel. Byt ut smör och socker mot 1 tsk lönnsirap om man vill undvika fett.

Ugn 175 grader, tid ca 25 – 30 min.

IMAG0015

 

Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

