Oväder i början på nästa vecka

Lugnet före stormen?

Lugnet före stormen?

Det kan komma in ett rejält oväder från Storbritannien i början av nästa vecka. Höstorkan med vindar på över 30 meter i sekunden i Storbritannien. Stormen stannar inte bara där utan kan dra in i Sverige. Det kan bli väldigt blåsigt i söder och risk för storm på Västkusten.

Det blir till att ta in ”allt löst” från tomten i helgen, ifall, ifall! Och förankra sådant som inte går att ta in. Jag har krattat löv i 5 timmar igår och samlat i högar, måste nog tas bort om det inte skall vara ”ogjort”.

Orkan är vind med vindhastighet som överstiger 32,7 m/s eller 64 knop, eller 118 km/timme. Orkaner på norra halvklotet spinner motsols, på södra halvklotet spinner de medsols.

Orkanen Lena drabbade södra och mellersta Sverige i oktober 1967 med vindhastigheter upp till 40 meter. Den minns jag mycket väl och hur det såg ut dagen efter. Svårt att ta sig till jobbet. Bodde då i Lund.

Orkanen Carola drabbade den svenska sydkusten i december 1999. Medelvindstyrkan var 33 m/s men var i byarna ända upp till 42 m/s.

Fanns då i Sankt Olof där jag höll på att göra i ordning huset för min B&B som skulle starta till sommaren. Denna gången var jag riktigt rädd, men det berodde säkert på att jag tidigare samma år varit med om en jordbävning i Colombia. Man får vissa problem efter man upplevt något sådant. Låg vaken och tänkte hela tiden på att huset hade stått sedan början av 1900-talet och nog skulle klara detta också.

Det här inlägget postades i Glimtar ut mitt liv; Ewa, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

