Ystad, Tomelilla och Simrishamn – och lungfunktion

Idag hade jag två tider på Ystads Lasarett, först ett möte med en doktor och sedan spirometri (koll av andningen). Besöket hos doktor gick som en dans, med med lungfunktionen var det inte lika bra. Har astma och har ökat upp medicineringen eftersom jag var underbehandlad. Trots det är det tydligen inte tillräckligt, låg på cirka 80% av normal lungfunktion för min ålder. Tja, lite mer medicin behövs tydligen. Det är inget akut men jag blir andfådd lättare.

Mellan besöken hade jag 1,5 timme och då passade jag på att fika med en god väninna som samma dag fick gjort en röntgen i Ystad. Vi passade på att ta en fika och gå till Åhléns, stora världen!

Så körde jag hem via Tomelilla och Bo Ohlsson varuhuset och dit kom Ewa som också behövde handla – så blev det en fika där. På vägen hem gjorde jag en hel del ärenden och sedan träffade jag Ewa igen – hemma hos henne där hunden varit hela dagen. Mycket kärt återseende – både av Ewa och hund!

Lunga

Lunga

Den totala lungkapaciteten – den volym lungan innehåller vid maximal inandning – är cirka 6 liter. Den sista luften kan man inte pressa ut, cirka 1 liter, s k residualvolym. När man mäter lungvolym och jämför inandad luft med utandad luft så är det lite skillnad. Man andas ut mer än man andas in eftersom luften expanderar i lungorna när den värms upp. Spirometri används bland annatsom hjälp vid diagnos och uppföljning av lungsjukdomar som astma, KOL, lungfibros, cystisk fibros

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

