Sorg – allmänt och personligt

Sorg utlöses av oåterkalleliga eller övermäktiga negativa händelser, som t ex bortgång (i någon form) av nära anhörig. Sorg är en primärkänsla, även nyfödda kan känna det. Det är vanligt med nedstämdhet, gråt, känsla av hopplöshet, apati m m. Det kan också visa sig genom att man river sönder sina kläder, skriker, skadar sig själv. Beroende på grad av självkontroll och styrka på sorgen, kan den vara mer eller mindre märkbar för andra.

Skillnad på sorg och depression är om känslan är befogad eller inte. Depression kan också definieras som en kvardröjd sorg. Efter en tid brukar sorg som regel avklinga till att känna sig ledsen.

Den freudianska uppfattningen om skillnaden mellan depression och sorg är att den som sörjer förr eller senare försöker föra över sin längtan efter det den förlorat till någon annan – ett subsitut. Det tror jag är vad jag håller på med nu. Den som är förlorad kan ersättas. Men det har tagit mig många år.

autumnTill att börja med för min del sörjde jag mina förlorade barnbarn och kanske också vad sonen och jag en gång hade. Och min svärdotter som jag tycker om, men som verkar känna sig helt maktlös i situationen.

Så är det också intressant med omvärldens reaktioner. De allra flesta jag känner tycker att det är helt makalöst det han gjort. Inte när det gäller honom själv utan vad han tar ifrån sina barn. Men nästan inga säger det till honom, bara till mig. De umgås med honom och tiger. Men jag har (minst) tre personer, som alla står mig mycket nära, som känner sonen (någon väldigt väl och någon lite mindre), som inte skulle tveka en sekund att tala om för honom vad de tycker och tänker. Det är riktiga vänner, precis sådana som man behöver. Andra väljer att inte nämna mig för honom och inte honom för mig, fegt tycker jag.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

