mer Kroatien

Utvilade och redo för nya äventyr började vi dagen med en god frukost. Några av gästerna hann med ett morgondopp innan vi vände bussen mot Dubrovniks gamla stadskärna. I den nya kryssningshamnen låg två stora fartyg. Det var söndag och jag kände på mig att det nog var ”full rulle” i stan. Vår lokalguide Daniel väntade på oss och efter en stund fick vi rätt på våra whispers genom att byta frekvens. Bra för gästerna som inte behöver intresserad gruppträngas rund guiden. Bra för guiden som inte behöver skrika sig hes. Vi fick 90 minuter Dubrovnikhistoria, berättad på ett fängslande sätt och sedan fick gästerna flanera på egen hand innan lunchen. Grillad makrill med sallad stod på menyn. Sen smala gränderbar det av uppför backarna till linbanan som tog oss upp på toppen berget för att beundra utsikten. En av våra gentlemän med 86 år på nacken, dök upp vid linbanan trots att han sagt att han nog inte skulle. ”kommer du i alla fall?” frågade jag och fick till svar:

linbanan1”Jag är fortfarande så nyfiken på allt så jag är bara tvungen att följa med upp!” Och han hängde med på allt under hela resan!

Det här inlägget postades i Resor och utflykter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

