Kroatien, första veckan

Nu har det hänt! Jag åker för en gång skull med annan arrangör; denna gång Jörns Resor. http://www.jorns.se/ Jag avslutade förra inlägget med ankomst till Split. Sedan visade det sig att uppkopplingen på hotellen var så dålig att jag endast lyckades lägga in några bilder och lite text på Facebook. Men det tar jag igen här.

Alltså; Väntade en hel evighet på min väska och kom ut till bussen samtidigt som några av gästerna.

Bussen

Bussen

Chauffören Ivan visade sig vara både trespråkig och trevlig. Fyrtiofem glada gäster klev ombord i omgångar efterhand som planen landade från Götteborg och Stockholm.

Solen värmde och snart var vi på väg söderut. Förbi Split och vidare genom Dalmatiens mellersta del mot Makarska. Där vek vi av upp i bergen till restaurang Opaçak åt en god

Restaurang Opaçak

Restaurang Opaçak

lunch, kolgrillad kotlett, sallad, drack deras eget vin och grappa och njöt av utsikten. Sedan blev det misstänkt tyst i bussen. Med tanke på att de flesta varit uppe sedan kl. 03.00 så var det dags att ta igen sig lite.

Lagom till nästa stop vid Neum, den lilla biten av

Bosnien Herçegovina ca 15 km bred som går ner till

Adriatiska Havet, så piggnade gästerna till igen. Jag hade tacksamt tagit emot information under tiden av chauffören eftersom det var länge sedan jag var i Kroatien. Efter pausen hade vi ca en – och en halv timme kvar till Hotel Vis i utkanten av Dubrovnik. En brant backe leder ner till receptionen så alla väskor bars ner av personalen. Nedanför hotellet ligger en stor terass och badplats. Underbart, härligt klart och varmt vatten! Middag på hotellet första kvällen.     Hotel Vis

Det här inlägget postades i Resor och utflykter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

