Nat Geo Wild – Zambezi den här gången

Zambezi just före Victoriafallen

Zambezi just före Victoriafallen

Nu har jag tittat på National Geographic Wild igen och idag hette programmet ”Dead or alive”. Det handlade om personer som varit och paddlat på Zambezi-floden och råkat ut för angrepp av flodhäst och krokodil.

Nya minnen dyker upp. Jag har också paddlat på Zambezi och det var nog mycket farligare än vad jag förstod då. Det är rejäla forsar man skall igenom. Vi skulle paddla två dagar och bo i tält i Zimbabwe på natten mellan. Efter första dagen vägrade vi ytterligare en dag!

HippoVi hade en inhemsk guide som med hjälp av elefantbajs visade hur forsarna fungerade och att man skulle se upp – framför allt för flodhästarna. Kom det en krokodil skulle vi bara slå den i huvudet med paddeln. Efter denna lektion satte vi oss i kanoterna och började paddla, vår guide försvann i fjärran.

Victoriafallen

Victoriafallen

Jag och min paddelkompis klarade oss faktiskt genom forsarna, det gjorde inte alla. Ett par välte och mannen höll på att inte komma ur kanoten, men de lyckades i alla fall ta sig upp i land. Vi skulle försöka hjälpa dem men strömmen höll på att ta oss till Zambia och snabbt neråt floden. Vi visste inte hur långt vi skulle men att vi skulle övernatta någonstans före Victoriafallen – och ända dit ville vi inte komma med våra kanoter.

Ett problem var också att vi på sträckor där det inte fanns forsar hade vi motvind. Det var en besvärlig paddling och jag fick rejäla sår i händerna.

crockSå småningom kom vi fram till där guiden stod på en sluttning mot floden. Precis när vi fick syn på honom var det en ny fors och vi var väldigt nära att välta. Jag kände att nu orkar jag inte mer, klev ur kanoten och började dra in kanoten mot land. Guiden stod på sluttningen och såg på oss och efter en god stund sa han ”you are aware there are crocks in the water?” (ni är medvetna om att det finns krokodiler i vattnet?)

Men jag orkade inte bry mig utan fortsatte att dra kanoten in i land. Sedan fick vi middag och oj så gott det smakade!

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Resor och utflykter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

