Slarv i vården

Väldigt många patienter  får infektioner som de fått genom vårdslarv. Svenska Dagbladet skriver att mellan 100 och 200 av dessa patienter dör.

I genomsnitt får 9 % av alla inlagda patienter i Sverige en vårdrelaterad infektion. Risken för en infektion är störst för patienter inom urologin.

Streptokock typ B

Streptokock typ B

När jag fick yngste sonen blev det förlossning på intaget och dessutom födde jag ut huvudet medan jag var ensam på rummet. Så när det väl kom personal blev det bråttom och hygienen blev troligtvis lidande. Jag fick en besvärlig streptokockinfektion som jag fick medicinera mot i upp mot ett år. Fick sedan också njurbäckeninflammation som troligtvis hade med saken att göra.

I mitt fall kan det vara förståeligt eftersom barnets liv naturligtvis gick i första hand. Men annars skulle man inte behöva drabbas av så mycket infektioner i vården.

En mätning som gjorts första halvåret 2013 visar att Östergötland är sämst med 12,8 % och Gotland är bäst med 4,2%.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Hälsa och relaterat, Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

