Att bli pensionär …

Skriver det här inlägget eftersom jag fick ett mail med en länk till sådant man kan göra som pensionär om man vill ha in en extraslant eller känner att man vill ha något att göra. Finns en hel del intressant där, tycker jag. Länk: www.se.panelsok.net/deltidsjobb/jobba-pensionär

Mask; keramik, ull och Paverpol

Mask; keramik, ull och Paverpol

Vet inte riktigt om jag är pensionär eller inte! Jag har ett företag där jag gör webdesign (hemsidor). Och så håller jag på med konsthantverk. Och jobbar med utbildning och lite annat också.

Åldersmässigt är jag definitivt pensionär men övergången blir nog ganska flytande. Jag slutade mitt fasta jobb vid 53 års ålder – bara för att jag ville testa något annat än att vara anställd. En ekonomisk risk – helt klart! Pensionen hade helt klart varit bättre om jag jobbat längre. Värt det? Absolut! Jag slutade på dåvarande Astra 1999 i mars. I december samma år föddes mitt första barnbarn. Som jag kunde träffa mycket och knappast hade kunnat träffa alls om jag hade jobbat vidare. Jag kunde ta hand om min pappa när han var döende och dog och den kontakt vi fick då, den skulle jag inte velat vara utan.

När jag slutade jobbet skaffade jag ett hus, renoverade upp det och startade en Bed & Breakfast. Slog igen det efter några år eftersom hela somrarna gick till tvätt och städning. Många trevliga gäster, en del ville sitta och prata halva nätterna och en del ville ha frukost klockan 07.00 – blev inte mycket sömn!

Efter det så tog jag upp keramik som jag sysslat med långt tidigare, plus lite nytt som nålfiltning, Paverpol och glastillverkning. Nu gör jag det inte så mycket men det jag gör sätter jag ner i Ewas galleri och säljer.

coffeeSå jobbade jag ett slag på ett äldreboende för att se hur verkligheten där såg ut. Tänkte mig intressanta samtal med boende – men så var det inte, det fanns ingen tid till sådant. Slutade det jobbet när min pappa blev dålig. Ett slag blev jag ”kaffekokare” av kyrkkaffe. Ett positivt jobb – alla blir så glada av lite kaffedoft och umgänge.

Har bott i England, Skottland och Spanien så jag tänkte använda mig av detta och började undervisa på Vuxenskolan. Spanska ENBART för nybörjare och det var nog ändå lite djärvt – 1 termin blev det. Engelska höll jag på med lite längre.

Dimmfuktig blåklocka

Dimmfuktig blåklocka

Fick sedan erbjudande om att undervisa i datakunskap på abf och höll kurser för pensionärer – och så roligt detta var. Tycker det är fantastiskt när en elev är ”uppe i åren” (typ 85) och kommer för att lära sig grundläggande data. Nu i höst är första gången på flera år som jag inte håller dessa kurser – jag hinner helt enkelt inte med allt jag vill, mest då att lära mig mer om fotografering. Kanske också på sikt (!!) göra en utställning. Men jag håller en kurs i Photoshop med alla möjligheter där finns att manipulera bilder. Den håller jag här hemma och eleverna har med sig egna laptops,

Så älskar jag trädgårdsskötsel och har fått en utmaning på min tomt som huvudsakligen består av sand – har lyckats med en del blommor och (en del) gräs.

Det finns att göra och länken ger ytterligare förslag.

 

 

Det här inlägget postades i Bilder året runt, Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

