Giftorm – krait

Såg ett program på TV igår om två olika personer som blivit bitna av krait – en överlevde, den andre inte. Har aldrig hört talas om den här ormen tidigare så jag kände mig tvungen att kolla lite.

kraitDen har svarta och gula ränder och en markerad ryggkota som löper längs hela kroppen. Kan bli 1,8 meter men man har noterat någon ända upp till 2,1 meter.

Ormen lever i hela Indokina och har registrerats från nordöstra Indien, Burma, Kambodja, Thailand, Laos Vietnam.

De bor i termitstackar och gnagarhål nära vatten och ofta nära hus.

Giftet är neurotoxiskt. Bettet är smärtfritt och många uppsöker inte läkare när de blivit bitna och det har lett till många dödsfall. Symtomen är stelhet, muskelkramper, spasmer, blindhet, medvetslöshet och andnöd. Giftet påverkar inte hjärnan och personen hamnar i vad de kallade ”locked-in syndrom”. Man blir förlamad men kan höra och se allting som sker men kan inte meddela sig med omvärlden. Så fruktansvärt!

Det här inlägget postades i Djur och natur och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Giftorm – krait

  1. Piretto skriver:

    En krait var det som figurerade i en Alfred Hitchcock serie (Tales of the unexpected) på 80-talet. Avsnittet hette Poison om jag inte missminner mig. =) Måste ha varit läskigt då eftersom jag fortfarande kommer ihåg det efter alla år, jag är ju inte rädd för ormar så måhända var det Hitchcocks filmteknik😉

Kommentera

