En jobbig natt

Nu äntligen börjar jag komma tillbaka! Har haft jätteont i magen i natt – partiellt tarmvred.

Kånkade in 500 kg eldningsbriketter igår, lika många finns kvar, men av någon anledning slutade jag efter de 500 kg. Det var nog bra. Jag har haft partiella tarmvred tidigare och en gång var också efter jag burit mycket.

I alla fall började jag få ont i magen i går kväll, gick så småningom och lade mig och smärtan bara ökade. Och det gör riktigt ont! Så småningom hasade jag mig upp och tog en Spasmofen, stark medicin med morfin, som gör att man slappnar av och ofta kan tarmvredet ge sig när man inte spänner alla muskler på grund av smärtan.

tarmarDet tar en god stund innan man har effekt av Spasmofen men man bör vara kvar i sängen när verkan sätter in. Så kände jag att jag behövde kräkas! Reste mig ur sängen och tyckte det kändes hyfsat, gick till badrummet och kollapsade. Vet inte hur länge jag kan ha varit borta, men när jag vaknade till igen så kunde jag inte göra någonting, allt snurrade, svetten rann (och jag menar verkligen rann). Så jag låg länge på mitt kalla klinkergolv, säkert några timmar.

För att ta mig tillbaka till sängen igen kröp jag en liten bit i taget, låg ner, kröp igen och lyckades få med en spann på vägen. Klockan 8 i morse var jag fortfarande vaken men sedan måste jag ha somnat och vaknade klockan 13.

Sedan har jag suttit/halvlegat i soffan och slumrat fram och tillbaka fram till nu klockan 17. Vredet har gett sig men jag är väldigt trött och väldigt öm i magen. Skall strax tillbaka till soffan igen och vila.

För länge sedan – 17 år – opererade jag ut en bit tarm efter att hela tiden fått inflammationer. Var inneliggande ca 6 dagar per månad. Jag visste redan då att tarmvred är en möjlig risk efter en sådan operation. Tarmvreden kommer med långa mellanrum, tror det var 3 år sedan förra gången och innan dess var det 7 år.

Hoppas nu det dröjer länge till nästa gång.

Normalt brukar jag ringa ambulans vid tarmvred och de brukar lägga in mig. Dels fanns det inte på någon karta att jag skulle kunna ta mig upp och hitta en telefon och sedan vill jag inte lämna hunden.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

