Krig, mord, nervgaser ….

Varför behöver det vara så mycket konflikter överallt? Varför kan man inte diskutera och komma överens? Varför skall våldet öka när vi ändå lever i ett upplyst samhälle?

Nagasakibomben under 2a världskriget

Nagasakibomben under 2a världskriget

När det gäller krigen i världen så förstår jag grunderna till varför man strider, men inte varför man inte kan diskutera i stället och försöka komma till lösningar. När det gäller mord så kommer jag aldrig att förstå! I båda fallen med vilken rätt tar man någon annans liv?

Läste just att syriska aktivister berättat att 213 personer, inkluderande kvinnor och barn, dödades i en nervgas attack öster om Damascus.

Minns en gång i Israel när jag kom till en parkeringsplats med massor av sjukhussängar och – då mycket naiva – jag  frågade om de stod där för rengöring. Nej då, det var där för patienter som drabbas av biologisk krigsföring. Det finns så fruktansvärda vapen idag – för länge sedan stred man åtminstone mer ”ärligt” – man mot man.

Hur kan så många krig föras i religionens namn? Varför kan inte folk få tro som de vill?

Jag blir så beklämd!

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

