Historien upprepar sig…..

Sent i går kväll satte jag mig för att författa några raden på denna sida. Det gick som tåget och slutligen skulle jag ha tag i en passande bild. Letade på nätet och hittade vad jag sökte. Kollade var den låg och om det var ”fritt fram” att låna den.

Till min stora förvåning tillhörde den pensionärsbloggen och ett klick på musen bekräftade att jag förra året vid ungefär samma tid skrivit ett snarlikt inlägg! Om den nu är årstiden eller tiden på dygnet som påverkar det vet jag inte men jag tog bort mina hopplitade rader och släckte ner för att sova på saken.

Alltså gör jag nytt försök;

Minnet är föränderligt. Att vi glömmer är en sak, men att vi kommer ihåg saker som vi inte alls har varit med om är en annan. Vid samtal med äldre personer har de berättat om någon de träffat som barn eller unga men vid lite efterforskning har det framkommit att den personen avlidit innan berättaren föddes. Jag har själv ett sådant minne från fyra -fem års åldern när jag med min mormor gick på besök till två äldre damer. Jag kan beskriva huset, hur vi gick upp på andra våningen satt vid ett bord, trasmatta på golvet och jag fick mala kaffe i en handkvarn. Jag kan till och med känna doften av nyskurat golv och kaffebönor. Bara det att jag aldrig varit där……… däremot berättade en släkting till mig att hennes farmor tagit med henne till detta hus. Hur har historien blivit min? Ingen som vet, ingen som vet…

Det här inlägget postades i Det var då .., Om oss och våra tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

