Folkhemmet byggdes i mosaik- precis som vänskapen

Mosaikhuset i BromöllaÅret var 1954 när folkhemmet plötsligt stod inflyttningsklart i Bromölla; ett helt kvarter med bostäder, butiker, bio och fritidslokaler för Iföverkens arbetare – allt i modernistiskt skimrande mosaik.

Vad ingen visste då var att det ståtliga Mosaikhuset vid torget skulle bli brukets sista stora gest av socialt ansvarstagande, dess sista stora insats för ortens infrastruktur. Under decennierna som följde togs samhällsbygget över av kommunpolitikerna. – Jag tyckte det var praktiskt att både bo och arbeta hos Iföverken. Man hade i vart fall nära till jobbet, berättar Bertil Svensson som bodde i Mosaikhuset några år på 60-talet.

Spåren kvar

Mycket av den forna prakten i Mosaiken, som huset kom att kallas, är visserligen borta. Men här och där i fönsterbänkar, trapphus och källare dröjer sej spåren kvar av de konstfulla utsmyckningarna i epokens innematerial, Ifö-mosaiken, som även återfinns i t ex Kronprinsens fasad i Malmö och på Simrishamns kommunhus.

– Utformningen av Mosaikhuset präglades av tanken att människorna behövde mer än bara arbete. I huset fanns bio, restaurang och butiker. Men samtidigt fungerade det som lite av produktkatalog som Iföverken kunde visa upp för viktiga kunder, säger Mia Persson Fröjd, kulturchef i Bromölla.

Tillverkades från 1937

Ifömosaiken började tillverkas redan 1937 men nåddes sin storhetstid på 1950- och 1960-talen, när de färgsprakande plattorna såldes över hela världen.

– Jag är själv barn av 1950-talet och tycker mosaiken är enastående vacker. Men den är också en viktig del av ortens historia, som ju i mångt och mycket präglats av Iföverkens verksamhet. Utan Iföverken hade det inte funnits något Bromölla, konstaterar Mia Persson Fröjd.

Från svt.se den 14 juni 2013

Ja. varför lägger jag in denna artikel flera veckor efter att den publicerats? Därför att saker, händelser och människor har ett visst sammanhang.

1953-54 bodde jag i Kristianstad och åkte till inhalatoriet i Bromölla för mina astmabesvär. Min skolklass åkte till Bromölla och besökte IFÖ-verken, en spännande upplevelse. Jag var med när kommunhuset i Simrishamn invigdes 1955 (?), byggt av Ifömosaik. 1964 tror jag var det året Lene arbetade i Simrishamn, vi sågs på stranden men umgicks i olika grupper, det skilde ju ett helt år i ålder. 1969 mötte jag Lene, idag min kära extrasyster på riktigt,  hon växte upp i Bromölla och hennes pappa var ingenjör på Iföverken. Mosaiken har nötts av tidens tand men vänskapen står fast på sitt 44 år, mosaik läggs till mosaik……..

Det här inlägget postades i Det var då ... Bokmärk permalänken.

Kommentera

