Repslageriet i Åhus och i Simrishamn

Min farfarsfar, min farfar och hans bror var alla repslagare. JP Malmström kom från Trelleborg via Landskrona till Simrishamn och tillsammans med sonen Mauritz Wilhelm Malmström startade de ett repslageri i kvarteret Taltrasten där större delen var öppen mark, kallat Hejdan. Detta var i slutet av 1800-talet. Farfar dog redan 1914, några och 50 år gammal så min kära farmor fick sköta verksamheten fram till mitten av 1930-talet med hjälp av en förman och anställda.

Farfars bror Carl Malmström for till Åhus och startade repslageri där. Hans son Gotthard fortsatte i sin fars fotspår fram till 1966. Idag är byggnaden flyttad och visas som museum med den utrustning som behövdes för att slå rep. Muséet visas av etnologen och eldsjälen Lee Radehag i samarbet emd S:ta Annas Gille i Åhus som ansvarar för förvaltningen.

Ett halvt repslageriIdag gjorde jag och extra syster Lene en utflykt till Åhus för att se och lära om detta hantverk. ‘Eftersom jag bor i den gamla repslagaregården i Simrishamn  och har diverse verktyg i min källare känns det bra att äntligen få knyta an till repslageriet.

Inte för att jag tänker bli repslagare men det hade varit trevligt att visa hur och vad man gjorde på den långa repslagarebanan i gångna tider. Det blir mer om rep framöver….       DSCN0438

Det här inlägget postades i Det var då .., Resor och utflykter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

