Att få tillstånd att sprida sin aska …

Läste idag på svt.se om en familj som vill sprida en anhörigs aska både i Sverige och i Schweiz eftersom familjen kommer från båda länderna. Nu valsar frågeställningen mellan olika instanser – någon ger tillstånd, en annan inte – överklaganden etc. Det sägs att om det inte gäller religiösa skäl får man inte göra det. Är det rimligt – om man får av ett skäl varför inte av andra skäl?

"Mitt" hav

”Mitt” hav

För många år sedan bestämde jag mig för att jag ville att min aska helst skall spridas alternativt grävas ner på min tomt. Alternativt om det inte skulle vara tillåtet – spridas i havet här utanför. Ringde någon instans som upplyste mig om att det kunde man inte bestämma innan man var död! Och då är det ju lite svårt. Berättade i stället för sonen hur jag vill ha det. Skälet att jag ville ordna det var att mina anhöriga inte skulle behöva undra hur jag egentligen skulle vilja ha det.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Hälsa och relaterat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

