Var ligger ABQ? (Albuquerque)

ja, det kan man undra. För ca tjugo år sedan hade jag en kund som ville boka en resa just till ABQ. Hon skulle spela golf. Det var innan man letade upp allt på internet och innan google kartor. Men jag hittade staden i delstaten New Mexico i USA. På resemässan i Göteborg några veckor senare hittade jag broschyrer och lästeom den hänryckande delstaten och om hertigen av Albuquerque. Därefter föll det i glömska.

map-of-new-mexicoTills en dag när min kära förstfödda berättade att hon var på väg från Texas till ABQ för att hälsa på en vän. Manlig sådan som snart blev pojkvän, fästman och äkta hälft. Så fick jag då äntligen ett tillfälle att åka dit! Nu har jag varit där ett antal gånger och naturligtvis är det viktigaste att få träffa dotter, måg och två fantastiska barnbarn. Men jag är inte guide för inte. Vartenda besök har också resulterat i långa härliga utflykter; till Red River, till Santa Fee och Georgia O´Keeffe´s fantastiska målningar, till Gallup och Sun City. Vid sista besöket 2011 flög jag in till Las Vegas, blev mött av familjen och sedan körde vi via Hooverdammen till Flagstaff, meteoritkratern och tillbaks till ABQ. Nu är det snart dags igen. Ny resa väntar men denna gång även till Kanada. Mer om detta senare. Har ni aldrig varit i New Mexico? Åk dit! Varje år i april samlas olika grupper i the Gathering of  Nations Pow Wow.  Läs mer: www.gatheringofnations.com/powwow

eller åk till världens största luftballong festival i oktober, läs mer:

http://www.balloonfiesta.com/

Allt som allt: http://www.newmexico.org/  spela golf, besök spökstäder, fiska, vandra och mycket mer!

Fler tips? Hör av er!

 

http://www.balloonfiesta.com/

Det här inlägget postades i Resor och utflykter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

