20 juli

Kopia av Gallehushornen

Kopia av Gallehushornen

1639 hittade Kristine Svendsdatter det första Gallehushornet. Hornet kom  till Kristian IV som skänkte det till sin äldste son Kristian. Det andra hornet hittades nästan ett sekel senare. Båda hornen förvarades i det Kongelige Kunstkammer men 1802 blev de stulna av guldsmeden Niels Heidenreich som smälte ner dem!

Byst av Alexander den store

Byst av Alexander den store

356 f.Kr. föddes Alexander den store, kung av Makedonien. Han är en av världshistoriens främsta fältherrar och erövrade bland annat Persien och Egypten och förde erövringskrig till Indien. Han grundade staden Alexandria i Egypten och var gift med Roxana. Han fick en son med henne men dog innan sonen föddes. Både Roxana och sonen mördades av Kassandros, en av Alexander den stores arvtagare.

Jag har namnsdag idag – Kerstin Eva Margareta

…och för mig det viktigaste – idag fyller ett av mina barnbarn 11 år och jag skall dit på kalas. Blir lite sen, tyvärr, jag har hyresgäster i min stuga som skall checka ut idag och vid 16-tiden kommer ny gäst, men sedan kör jag. Minns så väl när hon föddes. Storasyster, drygt två år, var hos mig då och vi körde till lasarettet för att titta på lillasyster. När vi kom dit var inte storasyster helt nöjd, det var ju ett sjukhus och hon sa mycket tydligt till mig att hon inte ville gapa. Erfarenhet från tidigare besök på sjukhus. Lovade henne att hon inte behövde gapa. Hon hade plockat en fin bukett blommor till mamma. Så fick hon hålla sin lillasyster som började gråta. Och storasyster blev alldeles förtvivlad och sa ‘bebisen ledsen’. Varje barnbarn är ett lika stort under! Sedan följde storasyster med mig hem några dagar tills mamma och bebisen kom hem igen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

