Att vara släkt med en repslagare

Idag fick jag intressant besök. En tvättäkta repslagare! Lee Radehag är en av de få som har mästarbrev och fortfarande kan slå rep som man gjorde förr. Vill du veta mer gå in på sidan: http://www.repslagaren.zoomin.se/. Jag har skrivit lite om min farfar,  repslagaren under  Glimtar ur mitt liv som ligger I högerspalten. Idag höjdes kunskapsnivån. Av en granne “på andra sidan planket” vars far ägde en stor del av kvarteret I början av förra seklet, har jag tidigare fått en del historik. Repslagarefamiljen Malmström, med rötter i Trelleborg, kom till Simrishamn I mitten av 1800-talet. En äldre bror till min farfar flyttade till Åhus och tog över det repslageri som fanns på orten. Carl Malmström och hans senare hans son Gotthard Malmström drev detta fram till 1966. Idag är det ett museum väl värt att besöka. Min farfar dog redan 1914 med kära farmor fortsatte rörelsen fram till 30-talet med hjälp av dugligt folk. Som litet barn minns jag min farmor Christina som väldigt sträng och allvarlig. Jag var bara fem år då hon vandrade till “gröna ängars ö” för att förhoppningsvis slå följe med Mauritz. Christina

MauritzI höst skall jag gå en kurs för att lära mig mer om detta hantverk. Någonstans känns det som om repet skall bli längre, kanske något av barnbarnen kan tycka det är spännande framöver. Tänk att man skall bli – upp I åren – för att känna behovet av rötterna……… det är tur att vi framöver kommer att leva längre så man hinner med allt man vill göra!

Det här inlägget postades i Det var då .., Om oss och våra tankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

