Är det en förmån att ha roligt?

Ja, nu menar jag inte en sådan förmån som skall beskattas, det finns det redan tillräckligt av. Jag tänker på hur vi tillåter oss att ha roligt. Jag hörde (född nyfiken med stora öron) häromdagen följande lilla ”snack”:  – Han skrattade så gott och så länge att jag trodde han blivit sjuk! – Ja det är nog bara i vårt land man blir sjuk av skratt -. Detta for runt i mitt huvud och jag försökte komma på vad de menade. Varför gör man kopplingen till sjuk för att någon skrattar länge? Är det så ovanligt i Sverige (Skåne) med hjärtliga skratt att man behöver fundera över det? Kanske skall man gå ut med en varning eller en text på tröjan: Risk för skratt!

I så fall skall jag genast inköpa ett dussin och dela ut till mina vänner. Vi skrattar både ofta, gärna och länge. En vuxen person skrattar i genomsnitt 15 gånger per dygn medan ett barn skrattar ca 400 gånger! Tänk på det nästa gång någon säger att du är barnslig! Skrattar vi mycket blir vi smartare, lyckligare och lever längre. Nästa gång du skrattar så magen hoppar, tänk på att den då masserar dina lungor så att de ökar syreintaget.

Låt oss bli ett skrattande folk! Glöm dystra politiska uttalanden, glöm ryssarna som lurar bakom Baltikum, glöm negativa tankar! Det är livsnödvändigt att ha roligt! Locka någon till skratt!

Glöm inte: Det ska vara roligt så länge det varar ! Trollskratt

Det här inlägget postades i Hälsa och relaterat, Om oss och våra tankar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

