Stockholm–Åland dag 4 -5

Dagen började med en snabb bussfärd ner till Strömmabolaget och båten som skulle ta oss till Drottningholms slott. Vis av gårdagens bilkö var vi ute I god tid bara för att ha “fritt blås” hela vägen. Vi tog en tur runt Kungsholmen för att klockan skulle ticka bort ytterligare några minuter. En kvart innan avgång fick vi gå ombord coh gästerna bänkade sig snabbt för många mer än vi skulle med. Jag räknade till 36 gäster och skulle ha 38. Till slut såg jag att två satt sig I restaurangen. Visst klarar sig de flesta utmärkt på egen hand, men det är ändå mitt ansvar att få alla med. Men en liten adrenalinkick är aldrig fel. Efter en timme lade båten till vid bryggan och jag hämtade kartor över området som är stort och berättade lite om slottet.Drottningholm Lite strul med inträdet men det löste sig snabbt. Sune och jag traskade runt och hittade ett café uppe vid Kinaslottet. Snart började gästerna dyka upp och vid disken fick de veta att vi redan var där. Skånska gäster + skånsk chaufför och guide = sant. Bra slutledning! Fram på eftermiddagen samlades vi och åkte ner till Viking Line där Cinderella låg och väntade.cinderella Båten avgick kl. 18.00 och ombord var det stor buffé och underhållning för de som önskade. Cinderella går bara mellan Stockholm och Mariehamn och används som kryssningsbåt. Konstigt nog är det inga problem att äta stor frukostbuffé nästa morgon trots att man åtta timmar tidigare klämt en rejäl middag! Lite dåligt att vi bara fick ca 30 min till frukost, då båten skulle vända tillbaks till Stockholm. Iland väntade vår buss och lokalguide som skulle visa oss Åland och det gjorde hon alldeles utmärkt! Vi fick bl.a. se Bomarsunds fästningsruiner,kastelholm åka längst postvägen och besöka Kastelholms slott. utsikt från slottetIMAG0508  

Jag var på Åland för några år sedan med extrasyster Lene och sonens svärmor Chris som kommit från Australien. Då lyckades jag både köra vilse och missa öppettiden till borgen eftersom tidsskillnaden är en timme……….. Denna gång fungerade allt perfekt. Lite tjatigt bara att sedan sitta fem och en halv timme tillbaks till Stockholm. Exakt samma buffé som kvällen innan serverades även på Amorella. Jag jagade en kaffeburk med Mumintrollet som jag sett på Cinderella men naturligtvis inte köpt och på denna båten fanns den inte. Har hittat den på nätet och beställt. På vägen in I skärgården mötte vi Celebrity Constellation, ett av de många kryssningsfartyg som gör snabbvisit i Stockholm under sommaren.  Sista etappen gick till Scandic I Södertälje där en del av gruppen åt räkmackor och andra tog en korv vid Statoilmacken vägg I vägg.             

Det här inlägget postades i Resor och utflykter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

