Hantverkare

Sedan några år tillbaka har jag bästa hantverkarna. Det började – om jag minns rätt – med att Ewa berättade att hon hittat så bra hantverkare.

Just nu får jag hjälp att mura upp och putsa en skorstensstock och det blir bara så snyggt. Dessutom håller de sina priser inom rimliga nivåer. Han som är här nu är perfektionist, och det tycker jag är en mycket bra egenskap för en hantverkare.

De byggde min lilla uthyrningsstuga förra året och allt är helt perfekt gjort, till och med avslut på lister är snedsågade!

De bygger, har en vvs-kunnig och är allmänt all-round kunniga – det enda man behöver är elektriker vid sidan om.

2003 byggde jag ut huset från ca 35 kvm till runt 90 och då hade jag en helt annan hantverkare och det är så mycket som är felgjort – en del behöver rättas till och en del får bara vara.

När jag flyttade ner till Österlen igen, så var huset alltså 35 kvm – på 7 kvm hade jag sovrum, kontor och förråd. Det är inte lätt att bo på så liten yta så därför lät jag öka upp boendeytan. Det tog flera år att få tillstånd, det finns så många olika skydd på området och egentligen får (eller fick, vet inte) man bara bygga till 1/4 av ytan. Jag skulle alltså få bygga till 8 kvm!!

Jag började med att låta bygga en veranda innan jag flyttade ner och det var också ett fasligt ”hallabaloo” – den var för stor i förhållande till huset, 14 kvm. Till slut fick jag tillstånd men jag fick INTE glasa in den.

Efter att jag byggt ut själva huset var det stort nog för att jag skulle få glasa verandan – dessa regler!

Men som sagt, jag är såå nöjd med dessa underbara, justa och duktiga hantverkare jag har nu!

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå här ser mitt kök ut idag och det är en bit av utbyggnaden. Innan hade jag en rörelseyta i köket på 1 kvm! Och bullar står i ugnen på bilden. Här har tidigare hantverkare lyckats få golvet att luta totalt 5 cm in mot resten av huset – pust!

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

