Ramslök eller liljekonvalj – finns det någon skillnad?

Svaret är Ja, de är inte speciellt lika varandra. Ramslökens blad påminner lite om konvaljens. Hittade ramslök när jag var ute på promenad och tog bilden här nedanför. Så fabulerade jag ihop en berättelse på Facebook att det var liljekonvaljer i knopp (sic!) och att det fanns massor av små klockor i knoppen. Någon reaktion fick jag, men inte alls som jag väntat mig. Om man tänker efter hur blommorna sitter på konvaljerna så är det ju helt omöjligt att de skulle finnas i en knopp längst upp.

Liljekonvalj knopp

Idag var jag iväg och kastade skräp på sopstationen (Måsalycke!). Vi håller på att mura upp en storstensstock och det blir en del att kasta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERANär jag kom hem låg detta på min trappa. Jag vet inte vem det är ifrån men personen i fråga måste vara rädd om min hälsa och misstänka att jag när som helst kan börja äta liljekonvaljer!

Man ser texten om man förstorar upp bilden – det står Ätlig /Ramslök och Giftig /Liljekonvalj.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

