Maj och Österlen

Så mycket som händer i naturen nu varje dag. Äppelträden är nära att slå ut här i Äppelriket, maskrosor växer mellan trädraderna. Idag hittade jag knoppar av liljekonvaljer, öppnade en och där inne satt massor av vita miniklockor. Slånen håller på att slå ut, mitt körsbärsträd blommar för fullt och jag har äntligen kommit igång i växthuset också – två tomatplantor och en gurka har jag fått dit så långt. Här nedanför några bilder från de senaste dagarna.

Liljekonvalj knopp

Liljekonvalj knopp

Nyutslagen bokskog

Nyutslagen bokskog

Rörums södra å

Rörums södra å

I trädgården växer det också för fullt. Har massor av förgätmigej, aklejan på väg att blomma. Han börjat ändra två rabatter – en huvudsakligen rosa och den andra mestadels blå. Har kommit längst med den blå. Längst bak har jag blå jätteridddarsporre och bolltistlar. Stormhattar skall också dit. Har penséer i fin blå färg och så bryter jag av med lite vitt. Skall också här hänga upp lite hänglobelia på väggen.

I den rosa finns just nu längst bak en vit-rosa klätterros och klematis (rosa) på båda sidor. Den skall få växa in lite vid rosen. Lite vit riddarsporre och plymspirea finns också där bak. Sedan kommer astilbe, rosa rosor, rosa ölandstok, spansknäva med mera.

Förutom färgtemat försöker jag få ihop det så det skall vara kontinuerlig blomning – inte helt lätt!

 

 

Det här inlägget postades i Österlen, Bilder året runt, Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Maj och Österlen

  1. Visst är det underbart med allt som slår ut i blom nu. Älskar den här årstiden.

    Tänkte även be om hjälp. Hjälp oss vinna en resa till Legoland för mig och min dotter. Vi behöver alla röster vi kan få för att hålla oss kvar på listan och tävlingen avslutas vid midnatt idag 16/5. Vore verkligen snällt om du ville hjälpa oss. Vi behöver vara en av de 10 första för att vinna. Vill du hjälpa oss röstar du på Lottizdays Fotograferande fyrabarnsmamma här: http://bloggbussen.bloggportalen.se/top-list
    genom att klicka på +1 till höger om mitt namn.
    Jag hoppas du vill hjälpa mig. Har även skrivit ett inlägg i bloggen om du vill läsa där först. http://lottizdays.blogg.se/2013/may/hjalp-snallaen-sista-gang-baraidag-avslutas-tavlingen.html
    Dela också gärna med vänner för att hjälpa oss ännu mer.
    Tack på förhand.

Kommentera

