Madeleine Albright

Madeleine Albright föddes 15 maj 1937 i Prag. Föräldrarna var katoliker. men av judisk härkomst. och ledande socialdemokrater och fick lämna landet efter Tysklands inmarsch och flyttade då till Storbritannien och sedan 1948 till USA. Hon blev amerikansk medborgare 1950. Släkten i dåvarande Tjeckoslovakien var judar och de flesta av dem dog i förintelsen.

albrightHon var utrikesminister i Bill Clintons administration under åren 1997 till 2001 – USAs första kvinnliga utrikesminister. I mitten av 1990-talet var hon också USAs FN-ambassadör.

En gång besökte jag samma sjukhus som Madeleine Albright på samma dag och samma tid. Jag kom dit i en Skoda och hon kom med helikopter. Just den dagen – innan jag visste att hon skulle vara där med väldigt förhöjd säkerhet – såg jag några frön vid en vacker blomma i en rabatt och böjde mig ner för att ta några frön. Och fick genast en k-pist riktad mot mig. Rätade hastigt på mig och avstod fröna denna gång.

Det här inlägget postades i Det var då .., Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

