Mors dag

10 maj 1905 introducerar Anna Jarvis från Philadelphia mors dag i USA. Detta för att hedra minnet av sin mor på årsdagen av hennes bortgång. Under följande år sprider sig firandet i USA och 1914 har det nästan fått status av nationell helgdag.

Den kommer snart också till Europa och firas i Sverige första gången 1919 på initiativ av författaren Cecilia Bååth-Holmberg.

Dagen får olika datum i olika länder och numera firas den exempelvis andra söndagen i maj i USA och sista söndagen i maj i Sverige.

syrenNär jag var liten brukade jag gå till ett ställe under en bro vid Emån där det växte syrener och plocka några kvistar och ta med hem till min mamma på mors dag. Och med någon liten present jag gjort i skolan.

När mina egna barn var små brukade det inte bli något firande. Det var under den period man inte fick göra något på dagis eller i skolan till varken mor eller far eftersom inte alla barn hade båda sina föräldrar.

Numera brukar det komma hälsning från yngste sonen på mors dag och det känns trevligt.

Apple brukar också skicka ut ett mail i samband med mors dag att man bör köpa någon variant av iPad till sin mamma på mors dag. Brukar vidarebefordra dessa mail till sonen – som ett litet tips – men än har det inte hänt!

Det här inlägget postades i Det var då .., Glimtar ur mitt liv; Kerstin och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

