Ödehus

Vid Rörums södra å

Vid Rörums södra å

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHar alltid tyckt det var något speciellt med ödehus – vem har bott där, vad finns kvar, varför har det stått tomt?

Vi har ett ödehus ganska nära där jag bor, det ligger alldeles nära Rörums södra å och jag gick där igår på hundpromenaden och hade kameran med mig. Ewa och jag går här ibland med båda hundarna och de är väldigt intresserade av huset, man kan undra vilka lukter som finns kvar?

Detta intresse för ödehus hade jag redan som liten, då var nog funderingarna mer vad som kunde finnas i husen – det var spännande – och förbjudet område!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEn gång, jag måste varit mellan 6 och 9 år, cyklade jag och en kompis till ett ödehus hon kände till. Det pirrade i hela kroppen av spänning eftersom vi bestämt att vi skulle ta oss in och se vad man kunde hitta. Vilken äventyr! Ingen skulle få veta, det var vår hemlighet – för både hon och jag skulle få stryk om våra föräldrar fick veta något.

Huset hade något trasigt fönster och låg på ett område med små gröna kullar som jag minns det och en liten bit vid sidan om en smal väg, och det måste ha varit på våren för jag minns att det fanns påskliljor.

Vi kom dit, kände på dörren som inte gick att öppna och kröp in genom det trasiga fönstret – och oj så mycket saker här fanns. Gammal soffa, gammal stol, matbord med två stolar och jättemycket saker i köket – tallrikar, bestick, grytor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOch medan vi röjde runt hörde vi något utanför dörren, något öppnade dörren. Huset var litet och vi kunde inte gömma oss. In kom en ‘urgammal’ gubbe – kanske 40-årsåldern – fick syn på oss och skrek något till oss om vad vi gjorde där. Vi lyckades ta oss förbi honom, ut genom dörren, till cyklarna och vi trampade iväg det fortaste vi kunde. Vettskrämda! Och vi var rädda länge efteråt, att våra föräldrar skulle få veta och vi skulle få stryk och utegångsförbud. Men ingenting hände! Vi fortsatte titta på ödehus men gick aldrig mer in.

Det här inlägget postades i Österlen, Bilder året runt, Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

