“Äggstra”

ett ögonäggJag gillar skarpt att måla ägg! Oftast hittar jag ett tema för året och I år blev det ögon. “ett ögonägg” blev det första. Ett par timmar på påskafton gick åt till detta. I Simrishamn håller traditionen med “äggapickning” I sig. Alltså var jag på plats vid hamnen kl. 07.00 tillsammans med ca “äggade” 30 personer, däribland flera yngre barn. Det var kallt,  -3C visade termometern innnan jag gick hemifrån.

Solen steg upp över hamnpirarna, det “pickades” och ägg bytte ägare. Först den spetsiga änden “fören” och sedan den trubbiga “aktern”.                       Berith, Fatou pickar ägg

Om bara en sida går sönder så går man runt och ropar – hel för – eller – hel akter – tills korgen är tom eller fylld av  hårdkokta  ägg. Berith och jag, tidigare benämnda “mammorna” pickade medan jag bad den av våra män som var med att knäppa en bild.Tyvärr kom tummen emellan…….. så den bild ni ser är från tidigare år.  Berith med barnbarn och Fatou, ett av mina barnbarn möttes i en duell för några år sedan.

Fortsatt Glad Påsk!

Det här inlägget postades i Österlen, Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

