E-deklaration

Ett vårtecken som man kan lita på är att Skatteverket skickar ut deklarationspapper. I år skall deklarationen vara inlämnad senast den andra maj.

65 % av svenskarna e-deklarerade förra året och troligen blir det fler i år. E-legitimation är i år tillgänglig även för privatpersoner som sålt bostad eller aktier och för delägare i aktiebolag och handelsbolag.

E-deklationstjänsten öppnar idag 21 mars, och man kan börja deklarera innan papperna dimper ner i brevlådan. Man kan göra ändringar fram till andra maj 24.00 då deklarationen senast måste vara inlämnad.

skattAlla som deklarerar elektroniskt ska få eventuella pengar tillbaka före midsommar.

Jag har e-deklarerat några år nu och det är väldigt behändigt och man slipper summera etc.

Jag bodde och arbetade i Barcelona några år och skulle då deklarera där. Även om jag lärt mig en del vardaglig spanska så redde jag inte ut blanketten. Företaget ordnade någon advokat som hjälpte mig, men jag begrep inte så väldigt mycket av det hela. Detta gjordes i två år. När det var dags att deklarera för det tredje året befann jag mig i Sverige, så jag struntade i att deklarera. Men det straffar sig lite, jag har tre års inkomst som jag inte kan få pension för. Vill ju inte gärna kontakta spanska myndigheter och förklara att jag helt enkelt bara struntade i det.

Ganska sant att ‘som man bäddar får man ligga’

 

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

