Mina namn – och var de kommer ifrån

Jag heter Kerstin Eva Margareta och funderade lite på varför just dessa namn. Numera tycker jag Kerstin är ett helt OK namn men det tyckte jag inte när jag var liten, då hade jag velat heta Ellen!

Kerstin heter jag efter en av min farmors systrar som allmänt kallades Tette. Eva kommer från min mammas familj, hon hette Eva och hade en moster som också hette Eva. Margareta är jag osäker på, det finns i båda familjerna.

Min mormor hette Nanny Linnander. De var 6 syskon, fem systrar och en bror. Systrarna har jag hört ofta talas om men aldrig brodern – så jag undrar vad han ställt till med. Han levde fram till 1975 men ingen av mina mostrar, morbröder eller min mamma nämnde någonsin honom. Märkligt! De fem första barnen – Jenny, Ellen, Gerda, Per Johan, Nanny – föddes med två års mellanrum och till den yngsta var det sedan 5 år. Jag hörde ofta mina mostrar prata om sina mostrar, även moster Gerda, men vad som aldrig nämndes var att hon fått ett barn utanför äktenskapet! Yngsta flickan hette Syster.

Mina barn fick två namn, ett alldeles eget och ett från morfar respektive farfar. Mina barnbarn har först ett eget namn och sedan två släktnamn var.

Det här inlägget postades i Om oss och våra tankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

