Mer kring ätande under uppväxten

Filmjölk med salt, ägg i vedspisen och sedan lite längre fram när jag var i början av tonåren var det frallor på morgnarna. Försökte få fram att jag inte kunde äta dessa, men det var inte lönt, något skulle jag äta.

frallaNär jag var i början på tonåren skulle jag äta frallor innan jag gick till skolan, lika svårt som något annat. Min mamma var snäll och bredde mig en macka varje morgon. Dessa mackor gömde jag sedan i ett skåp. Någon gång då och då lyckades jag smuggla ut gamla mögliga mackor till sopnedkastet, men det var inte lätt att göra detta osedd. Men skåpet blev ju fullt. Slängde lite när jag kunde, gömt i fickor eller i en plastpåse under jackan. Men det fyllde ju på hela tiden.

Dessutom var mackorna bredda med mycket smör – för att jag inte skulle bli nattblind!! Och mycket smör tyckte och tycker jag inte om.

Så småningom kom dagen jag fruktade, dagen då mina undangömda mackor hittades – det hade luktat från skåpet!

Båda föräldrarna väntade när jag kom hem från skolan och jag förstod av deras miner att jag inte stod så väldigt högt i kurs, vad det berodde på förstod jag inte meddetsamma. Den här gången vad de mer ledsna än arga. Och jag skämdes för jag visste ju att min mamma gjort sig besvär varje dag för att få mig att äta.

Kände en väldig skam över vad jag gjort men fortsättningsvis var det upp till mig och jag fick själv fixa min frukost – som då naturligtvis uteblev!

Åt vid den här tiden både lunch och middag, eller som det kallades middag och kvällsmat så det var ju inte så att jag inte fick något i mig. Det var bara det tidiga ätandet jag inte klarade.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

