Jobba på sjukhus

I min gröna ungdom jobbade jag en tid på en infektionsklinik. Jag anställdes som biträde men fick göra lite mer eftersom det var ont om personal. En del patienter minns jag fortfarande men de flesta har fallit i glömska.

När det inte gick några epidemier hade vi ofta långvårdspatienter på avdelningen. Vi hade två äldre damer, Amanda och Augusta. Amanda var stor och Augusta var liten. Amanda hade lågkalorikost och Augusta högkalorikost. Båda sneglade avundsjukt på den andras mat.

Damerna var gamla, inte bara sett ur en ung flickas perspektiv, utan någonstans 80+. Augusta hade galler på sängen som hon ganska lätt klättrade över och gav sig iväg någonstans, till och med utanför avdelningen någon gång så att vi fick tillkalla polis. Amanda låg stadigt i sin säng. De hade självklart var sitt sängbord men båda tyckte att det som stod mellan dem var deras. De slet och drog i sakerna, till och med i löständerna.

Tyckte väldigt mycket om båda och blev lite sorgsen när de flyttades över till annan avdelning.

En sak som föll på mig var att rengöra sprutor. Sprutor och nålar återanvändes på den tiden. Jag satt med en rondskål (av stål) i knät och tvättade sprutor och nålar, med eter. Blev ganska groggy efter en stund! Sedan gick sprutorna in i en autoklav för att hettas upp för ytterligare sterilisering.

På avdelningen hade vi fyra salar med 6 sängar i varje och så fanns det ett antal enskilda rum för sådana som måste isoleras. För de sämsta patienterna hade vi vak som satt hos dem hela tiden.

Det var en väldigt nyttig erfarenhet för resten av livet – jag lärde mig massor under den här tiden.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin. Bokmärk permalänken.

Kommentera

