Skyddad identitet

Man berättade idag på Nyheterna om en kvinna som lever under skyddad identitet. Och där Socialtjänsten röjt hennes bostadsort. Och dessutom försvarar det! Skyddad ID får man bara om det är stor risk att man råkar riktigt illa ut. Och skyddet omprövas vart tredje år och blir förlängt bara om hotbilden kvarstår.

Det har varit alldeles för många tillfällen då personer med skyddad ID blir röjda av myndigheterna. Skattemyndigheten gjorde en generaltabbe för något år sedan.

Det som händer när identiteten blir röjd är att personen måste flytta, och flytta och flytta. Vad jag förstod i nyheterna fanns det också barn med i bilden som då också måste flytta med varje gång.

Jag skulle önska att det fanns en nationell lag om hur alla uppgifter kring skyddad identitet skall kunna döljas. Och att alla myndigheter som är berörda utbildar en speciell person för att ta hand om de som har skyddad ID.

Deras liv är besvärligt nog utan att deras identitet, bostadsort etc röjs

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skyddad identitet

  1. Den misshandlade kvinnan skriver:

    Hej,

    Efter misshandeln sökte jag upp socialkontoret för att visa vilka konsekvenser det fick att vi blivit röjda. Jag fick whiplash, en fraktur på höger kindben, blödningar i huvudet, och dessutom skadade njurar eftersom han fortsatte sparka när jag låg avsvimmad på marken.

    Då sa socialen att jag fick skylla mig själv att jag blivit misshandlad. Eftersom jag låtit läkaren göra en anmälan där han påkallade att barnen befinner sig i akut fara när de befinner sig hos pappan. Så fort socialen fått in anmälan kontaktade de min ex-man och berättade vart vi fanns.

    • Fruktansvärt! Det verkar finnas en ganska utbredd uppfattning både hos myndigheter och privatpersoner att de som lever med skyddad ID är någon form av ‘brottslingar’ och det är ju inte klokt. Hur skall man kunna nå ut med vad som egentligen gäller? Jag har ett par fall med personer som lever under skyddad ID och har sett flera felhanteringar, både av socialen och av andra myndigheter. När man kontaktar dem verkar det som cheferna känner till vad som gäller men att det inte spritts ner i organisationerna. Hoppas du nu har ett säkert boende! Kram!

Kommentera

