Dagens ordspråk – 26 januari

Det genanta är att min salladsdressing drar in mer pengar än mina filmer.

sagt av Paul Newman, 1925 – 2008, amerikansk skådespelare och regissör. Newmans debut på Brodway 1953 i Picnic var en stor framgång och han fick filmkontrakt med Warner Brothers och året därpå sin första filmroll i Silverbägaren. Paul Newman uppmärksammades och blev snabbt populär – han vann senare pris vid filmfestivalen I Cannes för bästa skådespelare i Lång, het sommar  1958 och nominerades för en  Oscar  för Katt på hett plåttak  samma år.  Newman grundade 1982 ett matmärke kallat Newman’s Own, med bland annat salladsdressing, pastasås, salsasås och popcorn. Inkomsterna från detta, hittills mer än 250 miljoner dollar, går till välgörenhet . I maj 2007 meddelade Newman att han vid 82 års ålder slutar som skådespelare. – Jag klarar inte längre att arbeta som skådespelare. Man börjar tappa sitt självförtroende, sin innovationsförmåga. Så jag tror att jag sätter punkt här, sade Newman i en intervju med amerikanska ABC.  Han gifte sig andra gången 1958 med Joanne Woodward. Paul Newman och Joanne Woodward har varit mycket politiskt aktiva och deltagit i en mängd olika liberala kampanjer. Han har även varit USA:s delegat i en FN – konferens gällande nedrustning.

En av mina stora idoler genom åren. Det var lätt att drömms sig in I den klara blå blicken…………

Det här inlägget postades i Dagens ordspråk och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

