Årets Crafoordpris – forskning på ledgångsreumatism

Det handlar om forskning som öppnar upp för nya och bättre behandlingar av ledgångsreumatism.

Svenske forskaren Lars Klareskog på Karolinska Instututet delar priset med två amerikaner. Prissumman är fyra miljoner kronor. Forskarna har identifierat gener som orsakar sjukdomen. Tack vare den nya kunskapen kan forskare och läkare nu lättare se hur sjukdomen bryter ut.

Att det finns en ärftlig faktor kände man ju till tidigare och själv kan jag vara mycket glad att jag inte ärvde den genen. Min mamma hade en mycket svår ledgångsreumatism som var oerhört handikappande. Hon var ung när sjukdomen bröt ut och hon var alltid säker på att det kom efter en halsfluss. Hon var ofta iväg på behandlingar och operationer under hela min uppväxt. Hennes sjukdom förvärrades när hon väntade mig och så vitt jag vet är det orsaken till att jag inte fick några syskon

Det här inlägget postades i Glimtar ut mitt liv; Ewa, Hälsa och relaterat, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

