Vetenskapens värld – om din opålitliga hjärna

hjarna-hippocampusEtt intressant program med många vinklar. De visade en stöld på öppen gata och sedan frågades vittnen ut. Jag kände mig rätt duktig och klarade en hel del, bl.a. att peka ut “gärningsmannen” av fem möjliga. MEN, lätt att sitta I soffan och vara säker! Om jag stått där och andra sagt någon annan kunde jag mycket väl hakat på. Och när tiden går… några timmar senare hade många vittnen en annan uppfattning. Hur många sitter I fängelse p.g.a. felaktiga vittnesbedömningar? I god tro förståss men ändå. De visade också en man som tränat sin hjärna att komma ihåg saker genom att förvandla dem till bilder som han placerade I sitt hem (I hjärnan). Häromdagen ringde väninnan Ewa och bad mig ringa upp på annat nummer, jag repeterade, lade på luren och började knappa in…….tror någon att jag kom ihåg sex siffror?? De två sista var bortblåsta. Fick hämta papper och penna och ringa mobilen igen. Som namn på personer. Jo, de kommer senare vid tillfällen när man inte långre har någon nytta av dem. Suck! Här skall tränas!!

Att läsa om hjärnan och minnet:     

http://www.nyfikenvital.org

Genom att äta en sund kost och motionera regelbundet får du en friskare hjärna som mår bättre

Det här inlägget postades i Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

