Macintosh 128K

Apples Macinntosh 128 K persondator lanserades 22 januari 1984.

Macintosh 128k

Macintosh 128k

Den blev en stor succé med sitt grafiska och lättanvända gränssnitt och sitt inbyggda digitala ljud. Det var den första datorn som kunde användas till renodlat hemmabruk. Denna Apple-dator blev en stor konkurrent till den två år tidigare lanserade IBM PC. Man tog många marknadsandelar från IBM, dels för att den var lättare att använda och för att den kostade några hundra dollar mindre och samtidigt hade kraftigare processor.

128k saknade hårddiskar och startades med systemdisketter. Operativsystemet Mac OS blev en stor succé och har fått stå som förebild många gånger hos andra systemutvecklare, framför allt av Microsoft med deras Windows.

Mac Mini

Mac Mini

Själv har jag alltid använt Macintosh och idag har jag en Mac Mini som bara är en liten ”box” på skrivbordet. Och eftersom jag har mycket bilder och gillar att göra filmer så har jag en extern hårddisk med mycket plats (Tb) kopplad direkt till datorn så att allt jag gör går direkt in i denna hårddisk. Om jag skulle få en datakrasch så finns allt jag har gjort på hårddisken och det är skönt att veta.

Det här inlägget postades i Det var då .. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

