Varg i södra Sverige

Det är mycket rapporter om att vargar synts – i Helsingborg, i Borås och andra ställen i södra Sverige. Häromdagen skrev en Facebookvän att hon sett något som liknade en varg i Kivik, hon kände sig ganska säker men det var kväll och lite svårt att se. Jag kallade omedelbart in min hund, Kivik är inte långt borta.

vargNämnde tidigare i bloggen att jag varit inne hos vargarna på Kolmården. Det var ett sådant där magiskt tillfälle som det bara finns ett visst antal i livet. Jag hade alldeles nyss flyttat till Stockholm från ett vintervarmt Barcelona. Kvällen med vargarna var kall, -13 grader, det var stjärnklart, snön gnistrade. Vi blev tillsagda att ta av oss allt som var ”löst” som örhängen, halsband, handväskor etc eftersom vargarna gärna nafsade efter sådant.

Så fick vi äntligen gå in i hägnet. Flocken kom med ledaren i täten. Det är mäktiga djur och man känner sig inte så stor när man står bland dem. Jag kunde klappa dem, pälsen var mer sträv än jag förväntat mig. De tittade på oss, luktade på oss en stund och sedan gick de. Några hade dragkamp med en trasa. Trasan visade sig sedan vara en Hermes scarf som en deltagare (fransyska) fått av sin man och hon sa att hon var tveksam om mannen skulle tro henne om hon berättade att svenska vargar hade haft sönder den.

Det här inlägget postades i Glimtar ur mitt liv; Kerstin, Saxat, aktuellt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

