Den 9 januari 1974 kl. 06.05

Familjejulkor3t 1974Den dagen för 39 år sedan föddes sonen. En efterlängtad lillebror till två systrar. Jag arbetade till kl. 17.00 dagen före och åkte hem med vetskapen om att “det händer nog inatt”. Min kära mor påstod senare att jag en gång I tonåren sagt att jag ville få ett barn på Elvis Presleys födelsedag den 8 januari. Om man tar tidskillnaden I beaktande så lyckades jag med konststycket…. fast det var inget jag kom ihåg då. Och det var ingen rolig förlossning. Fem minuter I sex kom två barnmorskor in och bokstavligen kavlade upp ärmarna. Nu skulle bebin ut för att de slutade sina pass kl. 06.00. De satte armbågarna I magen och klämde ut honom med påföljd att moderkakan sprack och jag blev skyndsamt sövd och “tillrättalagd”. Dagen efter kom min chef Bengt – Inge och min kollega Viveka från Skånes Turisttrafikförbund och skulle beundra barnet. Han hölls upp bakom en glasruta och min fantastiske chef (som mycket väl kunde varit morfar) sa med hög röst. “ det var en ful unge, han ser ut som ett päron!” Detta smeknamn fick sonen leva med under sitt första år. Bättre blev det inte när hans kära systrar döpte honom till “lille tjockisen”. Men det har blivit karl av honom I alla fall….. Han döptes till Alexander efter gammelfarfar. Numera bor han I delstaten Victoria I Australien och har fru och två underbara barn, Ethan och Anya.

Så är yngsta barnet inne på sista året av sitt trettiotal. Ja,ja barnen blir äldre, det är bara vi som förblir evigt unga!    

Det här inlägget postades i Det var då .., Glimtar ut mitt liv; Ewa och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

